zaterdag 24 november 2018

Review: Mooncake bakboek

Het was ergens in mei dat ik door Jonneke van Mooncake.nl werd benaderd voor jaar bakboek. Ze wilde graag een bakboek maken over wat er anno 2018 wordt gebakken in Nederland. En dat is een enorme verscheidenheid aan baksels, afkomstig uit of beïnvloed door diverse culturen in Nederland. Zelf bak ik vanalles en nog wat, maar heb ook mijn favorieten of het zijn juist weer de favorieten van anderen die ik maak. Ze vroeg me om 3 receptideeën aan te leveren van baksels die iets voor mij betekenen of die een bijzonder verhaal hebben. Over 1 recept hoefde ik niet lang na te denken, dat zijn mijn lievelingskoekjes (in het boek kun je zien welke dat zijn). De andere twee hadden wat meer tijd nodig om uitgekozen te worden, maar het is gelukt en het zijn 3 hele verschillende recepten geworden. De leukste vind ik zelf de fantacake, die ook op de cover van het boek wordt genoemd, ik voel me vereerd :D

De cake maakte ik jaren geleden toen ik nog actief was op Marokko.nl en het werd een ware rage! Heel het forum maakte de cake, overigens niet bij iedereen succesvol. Bij sommigen zakte hij in of kwam juist niet omhoog. Door de jaren heen heb ik het recept wat geperfectioneerd en ik maak de cake nog steeds regelmatig. Hij is zacht, luchtig en smaakt licht naar fanta.

Jonneke heeft een hele eigen stijl van foto's  in het boek, ze zijn allemaal met flits gemaakt door Lisa Zilver en er moest vooral veel kleur bij komen kijken. Heel anders dan hoe ik mijn foto's maak :D Het was dan ook best even zoeken toen ze bij ons langs kwam om foto's te maken. Had ik nog kleurige dingen in huis? We hebben uiteindelijk een kleurig bord gebruikt voor de cake en de blauwe muur van mijn zoontje speelde ook een rol op een van de foto's. Ook maakten we nog wat foto's van mij, mijn zoontje en mijn gezin en van mijn bakspullen. Zoals deze vormpjes en de mixer van mijn oma, die ik nog steeds gebruik.

Het boek zelf ziet er echt superleuk uit met de letters vol sprinkles op de cover. Het was nog even een lichtelijk drama toen de kleur van het boek niet fluorgroen, maar fluor roze bleek te zijn afgedrukt, oeps! Maar nu heb ik wel mooi een collectors item, alle boeken hierna worden in fluor groen gedrukt, de kleur van Jonneke en Mooncake.

Je vindt in het boek echt vanalles en nog wat: Marokkaanse baksels, Algerijnse, Syrische, Surinaamse, Indiase, Joodse.... noem maar op! En verreweg de meeste recepten had ik nog nooit van gehoord, Een uitdaging om eens wat uit te proberen dus! Haal het boek ook in huis en maak ook de lekkerste baksels uit de huidige bakcultuur van Nederland.

Bestel het Mooncake bakboek hier voor 24,00.
Wil je er liever een winnen? Doe dan mee met de winactie op instagram!

Geen opmerkingen: