zaterdag 19 oktober 2019

Review: Uit de Keuken van Fatima + Oreobrownies

Fatima van Uitdekeukenvanfatima en ik volgen elkaar online al heel lang. En wat toevallig was het dat we allebei bij dezelfde uitgever rond dezelfde tijd ons eerste kookboek uitbrachten. Ik mijn koekjesboek en zij een boek met Marokkaanse gerechten en ander lekkers. Fatima kwam naar mijn boekpresentatie en ik kon helaas niet naar die van haar, omdat ik toen in Marokko op vakantie was. Ik kreeg het boek gelukkig wel opgestuurd en heb het uiteraard helemaal doorgenomen. Daarna volgde de beginperiode van mijn zwangerschap waarin ik vrijwel niets deed met mijn blog of social media en ook niet veel in de keuken stond (behalve voor het avondeten). Nu ik een stuk verder ben is het tijd om dit boek eens wat aandacht te geven (net als nog 3 andere boeken die ik nog heb liggen :-)).

Het boek van Fatima bevat zoals gezegd een heleboel Marokkaanse recepten: van traditionele tajines, marmita, muntthee en couscous tot de bekende deegwaren als lemsemmen, beghrir en sfenj. Wat ik leuk vind, is dat deze recepten "echt Marokkaans" zijn. Dat klinkt een beetje gek, maar in veel Marokkaanse kookboeken die ik heb gezien staan gerechten die ik in ieder geval nog nooit in de traditionele Marokkaanse keuken heb gezien of gegeten. Niet dat ze dan niet lekker zijn, maar het geeft een verkeerd beeld van wat de keuken inhoudt. Uiteraard verschilt die keuken wel per regio en familie, maar in de basis zijn er gerechten die overal in Marokko worden gemaakt.

Daarnaast heeft Fatima nog allerlei andere gerechten, deegwaren en zoetigheden in het boek staan waar je lekker mee aan de slag kunt. Een heel gevarieerd boek dus!

Als ik een kookboek review maak ik er altijd een recept uit en deze keer mocht Sami kiezen wat we zouden maken. Hij koos natuurlijk eerst voor marmita haha, zijn lievelingseten. Maar dat leek me niet zo leuk, dus werden het Oreobrownies, hij is dol op Oreo! Er staan trouwens nog meer lekkere recepten met Oreo in, een no bake cheesecake bijvoorbeeld of een toetje met Oreo.
En wat denk je van deze prachtige Ferrerotaart, echt een beauty!

Maargoed, brownies dus. Die zijn supermakkelijk te maken, zodat mijn zoontje bijna alles heeft gedaan. Ik roer namelijk altijd het beslag voor brownies, er komt geen mixer aan te pas. En zo ging hij lekker aan de slag met de ingrediënten en heeft het zelfs zelf in de oven gezet. En wat zijn ze lekker zeg, supersmeuïg (ik heb een hekel aan droge brownies) en goed van smaak. Doordat de Oreo's best zoet zijn, heb je niet veel extra suiker nodig. Ik denk zelfs dat er nog wel ietsje minder in kan, ga ik de volgende keer proberen.

Ingrediënten:
100 gr roomboter
200 gr pure chocolade
100 gr suiker
1 zakje vanillesuiker
3 eieren
100 gr bloem
1 tl bakpoeder
3 el cacao
50 gr chocolate chips of fijngehakte pure chocolade
1 rol Oreo's (ca. 15 stuks)

Bereiding:
Doe de boter met de chocolade in een steelpan en smelt op zacht vuur. Roer goed door elkaar en laat ongeveer 5 minuten afkoelen.
Klop in een beslagkom de suiker en vanillesuiker met de eieren door elkaar. Voeg het chocolademengsel toe en klop erdoor. Voeg bloem, bakpoeder en cacao toe en klop erdoor tot een dik en plakkerig beslag. Schep tenslotte de chocolatechips erdoor.

Hak de Oreo's in stukjes.
Bedek een vierkante vorm van 20x20 cm met bakpapier en schep de helft van het beslag erin. Verdeel de helft van de Oreo's erover. Schep de rest van het beslag erop en druk daar de rest van de Oreo's in. Bak de brownie 25-30 minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden (hetelucht 160).

* Bak de brownie niet langer, dan wordt hij te droog!
* Gebruik geen melkchocolade!

Wil jij dit boek ook? Bestel hem dan hier via bol.com voor 19.99.