dinsdag 5 november 2019

Dit prachtige boek "Modern Baking" van Donna Hay kreeg ik al ruim een jaar geleden! Door allerlei drukte nog steeds niet aan toegekomen om een leuke review te schrijven en er een receptje uit te maken. Het was vorig jaar herfstvakantie dat ik was uitgenodigd voor een high tea met Donna Hay, net op een van de dagen dat wij in Parijs waren. Ik baalde, maar ik kon een goede vervanger sturen :D De styliste van mijn koekjesboek wilde heel graag gaan en heeft de honeurs voor mij waargenomen én een gesigneerd exemplaar in ontvangst genomen voor mij, superleuk!

Ik vind Donna Hay echt een superleuke dame om naar te kijken op tv, haar recepten zijn heel simpel en nodigen uit om zelf te maken. Ze heeft inmiddels 27 kookboeken uitgebracht, wauw!
Dit boek is ook een prachtexemplaar, de fotografie is echt zo mooi! Veel donkere foto's, vooral in het chocoladehoofdstuk, maar ook mooie lichte exemplaren. Echt vanalles wat en dat maakt het niet alleen leuk om iets uit te kiezen om te maken, maar ook gewoon leuk om naar te kijken. Al is het kiezen wat je gaat maken nog wel een opgave, er staan maar liefst 250 recepten in en met die mooie foto's wordt je dat niet makkelijk gemaakt.

Het boek heeft 5 hoofdstukken, die ieder weer 2 subhoofdstukjes bevatten. Zo is er een hoofdstuk chocolade (uiteraard als eerste) en mijn favoriet: Karamel, toffee en koffie. Ik ben dol op karamel en maak daar het liefst baksels mee. Ook is er een hoofdstuk over fruit, waar ik ook graag mee bak. En een hoofdstuk met vooral toetjes, jammie!

Sami mocht weer kiezen wat we zouden maken en dat was met dit boek nogal lastig, want hij zag echt het ene na het andere lekkere baksel. Van luxe taarten tot lekkere toetjes. Op een gegeven moment kwamen we cookies met popcorn tegen, die moesten het worden! Een goede keuze, want simpel en lekker! Origineel moet er melkpoeder met moutextract in, nou heb ik geen idee waar je dat kunt krijgen, dus heb ik het gewoon weg gelaten en iets extra bloem gedaan. En ik heb al minder suiker gebruikt dan in het originele recept, maar er kan zelfs nog wat minder in. Ze waren nog vrij zoet. Dus ik heb het recept nu aangepast naar een flinke hoeveelheid minder suiker.

Ingrediënten:
60 gr lichtbruine basterdsuiker
50 gr kristalsuiker
1 zakje vanillesuiker
100 gr roomboter op kamertemperatuur
1 ei
160 gr bloem
Mespuntje bakpoeder
Snufje zout
50 gr kant en klare zoete popcorn
100 gr amandelen, grofgehakt

Bereiding:
Mix de boter met de suikers een paar minuten tot een lichte romige crème. Voeg het ei toe en mix erdoor. Doe dan bloem, zout en bakpoeder erbij en meng tot een zacht deeg. Meng de popcorn en amandelen erdoor en schep steeds met een eetlepel een hoopje op een bakplaat met bakpapier.

Bak de koeken 12 minuten in een voorverwarmde oven van 175 graden (hetelucht 160) tot ze mooi goudbruin zijn. Laat ze 5 minuten op de bakplaat wat steviger worden en verplaats dan naar een rooster.

Geen opmerkingen: