Review: Het borrelhapjesbakboek - Laura Kieft + recept Broodstokjes

Dit borrelhapjesbakboek van Laura had ik al een hele tijd in huis, maar ik ben tijdens mijn zwangerschap en de eerste 9 maanden daarna zo weinig actief geweest in de keuken en online, dat ik nog een aantal kookboeken moest reviewen. En dit is de eerste! Eigenlijk niet eens een slechte timing, want de feestdagen komen er weer aan en dan is het boek handig om hapjesinspiratie op te doen of om hem cadeau te geven met de sint of kerst.

Bestel het boek hier bij bol.com voor 24,99!

Laura is al jaren bekend met haar blog Laura's Bakery en ik volg haar ook al een hele tijd. Ik kijk graag naar haar foto's en recepten en haal er ook inspiratie uit. Na 2 zoete boeken, werd het nu tijd voor een hartig bakboek en dat begrijp ik helemaal, wat een leuke hapjes staan erin. En het leuke is, je hebt niet voor alles een oven nodig, dus ook zonder oven kun je lekkere hapjes op tafel toveren. En wat ik ook een superidee vind, is de variaties die je bij ieder hapje kunt terugvinden. Dus niet één soort hartige muffin, maar meteen drie en niet 1 topping voor bruschetta's, maar 5. Zo kun je steeds variëren zonder een geheel nieuw hapje te verzinnen.

Het boek is verder lekker licht en luchtig qua kleuren, vind ik altijd erg fijn bij een kookboek (al kunnen donkere thema's ook erg mooi zijn hoor). Het boek is opgedeeld in hapjes mét en hapjes zonder oven en bevat tenslotte nog een hoofdstuk met sauzen, dips en spreads (ook superhandig voor de lunch bijv.).
Ook vind je er een aantal basisrecepten, zoals voor quichedeeg, pizzadeeg, pitabroodjes en naanbroodjes en zelfs bladerdeeg (een snelle versie).

Ik zal jullie voortaan mijn top 10 geven van de recepten uit het boek dat ik review, dus bij deze:
1. Broodstokjes met sesam- en maanzaad
2. Abrikoos-chipotle gehaktballetjes
3. Pretzelbites (superleuk idee)
4. Pompoen-spinaziequiche
5. Homemade tortillachips
6. Filodeegrolletjes met kip
7. Honing-mosterddip
8. Kipkerriesalade
9. Burgerspiesjes
10. Kipsouvlaki

En ik maak altijd een van de recepten om die met jullie te delen. Dat wordt natuurlijk de nummer 1 van mijn top 10: de broodstokjes met sesam- en maanzaad! Alleen gebruik ik in plaats van maanzaad nigellazaad, ik ben zo dol op die smaak! Er staan nog andere varianten in het boek, maar ik heb het bij deze twee zaadjes gehouden, ook omdat ze zo leuk staan op de foto. De broodstokjes kun je serveren met een soepje of gebruik een van de lekkere dips of spreads uit het boek om ze bij de lunch te eten.

En de verschillende spreads en dips (denk aan tapenades, roomkaasspreads, kruidenboters en pesto's) zal ik zeker nog gaan gebruiken voor onze weekendbroodjes bij de lunch, heerlijk zoveel variatie!

Ingrediënten voor 16 broodstokjes:
150 gr bloem
2 gr instantgist
Snufje zout
90 ml lauwwarm water
1 el olijfolie
Sesamzaad en nigellazaad of maanzaad

Bereiding:
Meng bloem, gist, zout, olie en water. Kneed met je handen of in een machine voor ongeveer 10 minuten tot het deeg soepel is. Ik test altijd door er met mijn vinger in te drukken. Als het deeg netjes terugveert, is het klaar. Laat het deeg een uur rijzen inn een kom die je hebt afgedekt met folie of een theedoek (ik zet hem in een uitgeschakelde oven die 5 minuten op 50 graden heeft aan gestaan).
Na het rijzen verdeel je het deeg in 16 gelijke bolletjes. Rol er staafjes van en dip ze met de bovenzijde in een van de zaadjes (of meng alles, kan ook!). Leg ze op een bakplaat met bakpapier en laat ze een kwartier rusten onder een theedoek.
Verwarm ondertussen de oven voor op 200 graden (hetelucht 180) en bak ze ongeveer 10-12 minuten gaar.